Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


sobota, 19 sierpnia 2023

BANK - Jestem Panem Świata (1981)


Moja ocena:10/10
Zespół BANK i ich płyta "Jestem Panem Świata" także musi się tu znaleźć. Ten krążek tej świeckiej formacji jest nie tylko wspaniałym muzycznym arcydziełem, ale i naprawdę ważną płytą w historii Polskiego rocka. Twórczość zespołu wspierała częściowo rodzącą się scenę hard&heavy w naszym kraju, torując tym samym drogę TURBO i TSA, łącząc ciężkie brzmienia z klasyką rocka progresywnego, art rocka. Warto także wspomnieć, że album ten został wydany w rekordowym jak na polskie warunki nakładzie 960 tys. egzemplarzy. W roku 1983 stał się więc Złotą Płytą, choć tak naprawdę to powinna być już platyna. Jednak zanim przejdziemy do zawartości tejże niezwykle ciekawej płyty, poznajmy historię zespołu. Ten polski zespół rockowy został założony w 1980 roku w Środzie Śląskiej koło Wrocławia, już po dwóch tygodniach prób, formacja zarejestrowała swoje pierwsze utwory . Miało to miejsce w Polskim Radiu Wrocław. Pierwszym większym sukcesem było uplasowanie się na 3 miejscu z przebojem "Lustrzany świat" podczas ósmego Ogólnopolskiego Konkursu Polskiego Radia. Następnie agencja Pagart zorganizowała zespołowi ogólnopolską trasę koncertową z zachodnioniemiecką grupą GOOMBAY DANCE BAND, która okazała się sporym sukcesem komercyjnym. W październiku 1981 roku nakładem Polskich Nagrań ukazał się pierwszy longplay BANKU, który tu właśnie tu opisuję. Ta złota płyta zaczyna się od utworu "Rozbij Bank". Jest to hard rockowy utwór, jednak już tutaj słychać lekko progresywne akcenty. Głównie dzięki niesamowitym syntezatorom, za które odpowiada Marek Biliński. Warto tu także wspomnieć o świetnym wokaliście, którym jest znany ze współpracy także ze mną Mirosław Bielawski. Wokalista dysponuje wysokim i czystym, ciepłym głosem, który doskonale uzupełnia wspaniałe hard rockowe riffy panów Mirosława Grala i Piotra Iskrowicza, na basie zaś zagrał Roman Iskrowicz, na perkusji zaś Krzysztof Krzyśków. Drugi utwór pod tytułem "Karnawał Trwa" jest właśnie dowodem tego geniuszu i talentu zespołu. Następna kompozycja pod tytułem "Wielki Wóz" także utrzymana jest w hard rockowym stylu, jednak o wiele bardziej melodyjnym. Dopiero czwarta kompozycja zespołu prezentuje balladowe oblicze grupy. Nosi ona tytuł "Tak zdarza się" i w mojej ocenie jest jedną z najpiękniejszych ballad hard rockowych, jakie zostały w tym kraju nagrane. Warto wspomnieć, że za naprawdę ciekawe teksty zespołu odpowiada tu Leszek Pietrowiak, piszący po czasie także dla LOMBARDU czy dla AFTER BLUES. Inne teksty napisali tu sporadycznie Grzegorz Tomczak piszący później, chociażby dla MARYLI RODOWICZ i MR. Z'OOB oraz piszący wcześniej między innymi dla NIEBIESKO-CZARNYCH, HALINY KUNICKIEJ, CZERWONO-CZARNYCH, BREAKOUTU i CZERWONYCH GITAR Marek Gaszyński. Wróćmy jednak do BANKU i ich kolejnej przepięknej, ponadczasowej ballady. Najpiękniejszą balladą w rockową w ogóle i to nie tylko w Polsce niewątpliwie jest utwór "Powiedz Mi Coś o Sobie". Tekst do niej napisał poza wspomnianym Leszkiem Pietrowiakiem także znany z DŻEMU Ryszard Riedel. Wszystko to połączone z przepięknym śpiewem Mirosława Bielawskiego, zawsze wzrusza. To jest po prostu jedna z najpiękniejszych ballad świata! Jednak by nie było zbyt słodko i rzewnie zespół w następnej kompozycji powrócił do hard rocka w tytułowej kompozycji pod tytułem "Jestem panem świata". Do niej właśnie napisał tekst Grzegorz Tomczak. W roku 1981 debiut BANKU był naprawdę czadową i jedną z cięższych płyt w kraju. Jednak wspomniałem także o rocku progresywnym i art rocku, jego przykładem jest z kolei wspaniała kompozycja pod tytułem "Zmienisz Świat, Tak Musi Być". Także i tutaj jednak słychać hard rockowe gitary, będące bardzo charakterystyczne dla tej płyty. Bardzo podoba mi się przełamujący wszystko spokojny refren. Zaraz później przechodzimy do utworu hard rockowego "Tak łatwo się zgubić". Wystarczy posłuchać krótkiej, ale wybornej solówki gitarowej, by docenić wielki talent zespołu, drugie solo to już tylko dopełnienie majstersztyku. Takim to sposobem dochodzimy już do przedostatniego utworu na płycie, pod tytułem "Lustrzany Świat". Tutaj zespół połączył naprawdę hard rockowe riffy, z refrenami w stylu reggae i progresywnymi klawiszami. Brzmi to trochę jak szaleństwo, ale jest to naprawdę wspaniała kompozycja. Już na sam koniec zespół wybrał utwór hard&heavy pod tytułem "Nie ma rzeczy niemożliwych". Jest to najbardziej czadowa i ostra kompozycja w sam raz na koniec tego ponadidealnego, ponadczasowego albumu. Złoto w pełni zasłużone, a jeszcze bardziej platyna! Polecam bardzo serdecznie. Prawdziwa perła w koronie Polskiego rocka! Warto wspomnieć, że zespół nagrał później jeszcze równie ciekawą muzycznie kasetę pod tytułem "Ciągle ktoś mówi coś", z paroma utworami bliższymi już typowego heavy metalu. Jednak to debiut uznaje się za najważniejszy. Następne albumy bliższe są już pop rocka i rocka progresywnego. Obecnie wokalista zespołu przebywa w Niemczech.
Album nagrany w składzie:
Mirosław Bielawski - Wokal (PROJEKT, MSA 1111, ROMUALD & ROMAN, MACIEJ PODSIADŁO...)
Mirosław Gral - Gitara
Piotr Iskrowicz - Gitara
Roman Iskrowicz - Gitara basowa
Marek Biliński - Klawisze (AURA, MAREK BILIŃSKI, JERZY DĄBROWSKI, WSZYSTKIE MARKI ŚWIATA, BILIŃSKI * DUCZMAL AMADEUS CHAMBER ORCHESTRA OF POLISH RADIO...)
Krzysztof Krzyśków - Perkusja (MAREK BILIŃSKI...)
Spis utworów:
1. Rozbij Bank
2. Karnawał Trwa
3. Wielki Wóz
4. Tak zdarza się
5. Powiedz mi coś o sobie
6. Jestem panem świata
7. Zmienisz Świat, Tak Musi Być
8. Tak łatwo się zgubić
9. Lustrzany świat
10. Nie ma rzeczy niemożliwych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.