Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


sobota, 11 listopada 2023

JERUSALEM - Jerusalem (1978)


Moja ocena: 10/10
Nie tylko w USA wydawano pionierskie i bardzo ważne dla rozwoju Chrześcijańskiego hard rocka i metalu płyty. Szwecja także ma się czym pochwalić. Powstała w 1975 roku w Gothenburgu, Chrześcijańska grupa JERUSALEM niewątpliwie należy do jednej z tych najbardziej wpływowych i ważnych dla tej muzyki, a ich pierwsza opisywana tu w tym momencie płyta do tych naprawdę pionierskich. Album ten ukazał się w dwóch wersjach językowych. Był początkowo wydany w wersji Szwedzkiej przez firmę Prim, a także w tym samym roku w wersji Angielskiej nakładem Amerykańskiego wydawnictwa Lamb & Lion Records. Zespół ten więc od razu wystartował, z dużym przytupem podbijając nie tylko rodzimy rynek, ale i amerykański. Rok później także i Brytyjski bowiem reedycje tego albumu, ukazywały się w tym czasie dość często. Był to więc jeden z pierwszych naprawdę dużych sukcesów na hard rockowej scenie Chrześcijańskiej. Trudno się temu dziwić bowiem materiał tego zespołu jest naprawdę ciekawy. Przyjrzyjmy się więc wszystkim utworom składającym się na, tą bardzo interesującą muzycznie płytę. Całość zaczyna się od dość melodyjnego hard rockowego utworu pod tytułem "Tänk Om Jesus Har Rätt". Druga kompozycja zatytułowana "Noa" łączy w mojej ocenie brzmienia boogie, z hard rockiem. Następnie zespół prezentuje kolejną hard rockową kompozycję pod tytułem "Kanske". Klimat przełamuje balladowy utwór pod tytułem "Pappa Vem Har Gjort". Jego anglojęzyczna wersja podoba mi się troszkę bardziej od tej wykonanej po szwedzku. Zaraz potem grupa zdecydowała się umieścić na płycie klasycznie rockową balladę pod tytułem "Mr. Ego". Od balladowych brzmień muzycy nie dali słuchaczom także odpocząć, w postaci przepięknej melodii pod tytułem "Kom Till Mej". Z drugiej strony nagromadzenie spokojniejszych utworów, dość mocno złagodziło ten album. Kolejna ballada mogłaby się już w tym przypadku okazać o jedną za dużo, ale na szczęście zespół zdecydował się na umieszczenie blues rockowo, hard rockowej kompozycji pod tytułem "Om Du Lyssnar". Po wszystkim muzycy zdecydowali się powrócić do balladowych kompozycji. Kolejną naprawdę ładną balladą rockową w wykonaniu tego zespołu jest "Dagarna går". Następnie zespół zdecydował się umieścić na prezentowanym tu krążku stylizowaną na lata 50. kompozycję pod tytułem "Jesus Är Det Underbaraste". Przyznam, że trochę średnio mi ona pasuje, jeśli chodzi o jej styl do reszty zawartych tu utworów i, że w ogóle nie do końca jest to muzyka, która specjalnie mnie przekonuje, ale ta wspaniała, idealna muzycznie płyta i tak nie traci przez nią na swej doskonałości. Nie mogę jednak powiedzieć o niej, że jest ona ponadczasowa. Spodoba się ona głównie fanom klasycznego rocka i hard rocka lat 70., młodsi słuchacze mogą stwierdzić, że całość już jednak lekko trąci myszką. Dla nieco młodszej publiki może się ona okazać nieco zbyt mało czadowa i staroświecka. Jeśli jednak mam być szczery to w zasadzie, to samo można powiedzieć o wczesnych nagraniach takich grup jak PETRA, RESURRECTION BAND, czy SWEET CRYSTAL. Jednak gdyby nie ta klasyka, obecny rock i hard rock nie brzmiałby, tak jak brzmi, a może nawet w ogóle by nie powstał? Z drugiej strony nawet jak na rok 1978, materiał z tej płyty nie należał, do najświeższych czerpiąc bardziej z pierwszej połowy lat 70. a nawet czasami jeszcze wcześniejszych dokonań muzycznych. Prawdę mówiąc, gdyby nie fakt, że jest to jedna z pierwszych ostrzejszych płyt z hard rockową w większości muzyką Chrześcijańską, prawdopodobnie nie byłby ona tak ważna i pionierska. Drugą bardzo pionierską grupą na Szwedzkiej scenie hard rockowej jest jeszcze zespół VATTEN, który dawał czadu już w roku 1975. Jednak to JERUSALEM uważa się za ten najbardziej wpływowy i znaczący zespół. W tamtym czasie na świeckiej scenie szalał już naprawdę solidny heavy metal, a w tym przypadku mamy trochę wymieszany stylistycznie materiał, jednak nie można mu odmówić profesjonalizmu wykonania. Nie można mu także jednak i odmówić wielkiej roli, jaką w rozwoju Chrześcijańskiego hard rocka i metalu mimo wszystko odegrał. Stąd jego wielkość i doskonałość. Naprawdę każdy, kto ceni sobie klasyczne brzmienia hard rocka, doceni utwór pod tytułem "Hög tid". Już niemalże na sam koniec muzycy pozostawili jeszcze rock and rollowy utwór pod tytułem "Fångsång". Całość kończy jeszcze hard rockowy utwór pod tytułem "Neutral". Chociaż jest to naprawdę idealna płyta, wykonana na naprawdę wysokim poziomie to po wszystkim nie czuję wielkiego niedosytu na więcej muzyki. Tyle utworów ile zespół tu zaproponował, w zupełności mi wystarczy, nie jest to też mój ulubiony krążek tego zespołu, chociaż nie mogę mu odmówić wysokiej klasy i jakości. Każda następna płyta tego zespołu przyniesie jednak muzykę coraz bliższą moim gustom. Jeśli chodzi, o moją ocenę tej płyty to jak na razie są to dość nieśmiałe, ale naprawdę dobre i warte Państwa uwagi początki. Polecam bardzo serdecznie wszystkim fanom klasyki lat 70.
Album nagrano w składzie:
Bertil Sörensson - Wokal, gitara basowa (GUDRUN ENGBERG...)
Ulf Christiansson - Gitara, wokal (TOMAS ERNVIK GERT GUSTAFSSON, UFFE, ELEONORA, LIVETS ORDS FÖRSAMLING, GÖTEBORGS BIBELCENTER, U.L.F, ULF CHRISTIANSSON, ATTENTION, VIKTORIA, ALL FOR THE KING...)
Dan Tibell - Klawisze (AGAPE, BJÖRN STIGSSON, HEARTCRY, JALLE AHLSTRÖM, XT, LARM!, VIVA FEATURING DAN TIBELL...)
Danne Gansmoe - Perkusja (TOMAS ERNVIK GERT GUSTAFSSON, ROLAND UTBULT, VATTEN, ABSOLUT, SALT, ANDERS CARINGER, HAVETS VINDAR, INGEMAR OLSSON, TOMAS ERNVIK · AGNETA, GILSTIG, DAN ECLUND, LARS KIHLBOM, PACK, PRIME TIME, AFTER SHAVE, FRAMTID, JOHNNY REIMAR, ALFRED, BJARTE LEITHAUG, HANS-INGE FAGERVIK, RICHARD RAGNVALD, JAN GROTH, REFLEX, BJØRNAR SPYDEVOLD, HAFSLUNDSØY BARNEGOSPEL, KNUT LANDE, SMÅ, OASE MED LARS MÖRLID PETER SANDWALL, KATHRINE LIUM...)
Spis utworów:
1. Tänk Om Jesus Har Rätt
2. Noa
3. Kanske
4. Pappa Vem Har Gjort
5. Mr Ego
6. Kom Till Mej
7. Om Du Lyssnar
8. Dagarna Går
9. Jesus Är Det Underbaraste
10. Hög Tid
11. Fångsång
12. Neutral

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.