Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


środa, 24 kwietnia 2024

JERUSALEM - Vi Kan Inte Stoppas (1983)


Moja ocena: 10/10
Dotychczas związana z wydawnictwem Prim grupa JERUSALEM, wydała swój kolejny album nakładem firmy Royal Music. Jest to Chrześcijańskie wydawnictwo działające od 1978 roku, swoje złote lata miało w 1980 do 1990. Album ten był dobrze promowany w Szwecji i tak samo, jak poprzednie wydawnictwa opisywanej tu grupy, doczekał się swojej wersji w języku angielskim. Na zagraniczny rynek ten album już w wersji anglojęzycznej wypuściła firma Refuge Records. Takim to sposobem jeszcze w roku 1983 zespół podbił z tym krążkiem Stany Zjednoczone, Kanadę, a także rynek Niemiecki. Warto w tym miejscu dodać, że jest to także pierwszy już naprawdę ponadczasowy album tego zespołu, na którym wszystkie kompozycje robią znakomite wrażenie aż do dziś. Zespół tutaj zmienił nieco swoje muzyczne oblicze, na rzecz melodyjnego hard rocka, a nawet pop rocka i AOR, jednak wszystko to brzmi naprawdę aktualnie jak na rok, w którym ten album się ukazał. Wzorce lat 70. zostały tu porzucone na rzecz tego, co było modne w latach 80., co oznacza, że będzie jeszcze bardziej przebojowo, a brzmienie grupy nabierze nieco bardziej komercyjnego charakteru. Oto co znajduje się na czwartej płycie długogrającej, opisywanego w tej chwili zespołu. Album zaczyna się od hard rockowej kompozycji pod tytułem "Vi Kan Inte Stoppas". W wersji anglojęzycznej utwór ten znany jest pod tytułem "Can’t Stop Us Now". Po tym nieco bardziej czadowym rozpoczęciu muzycy postanowili zaprezentować kompozycję melodyjnie hard rockową pod tytułem "Loves You More". Następnie muzycy postanowili złagodzić brzmienie i zaprezentować balladę, bliższą stylu AOR pod tytułem "Vinden Blåser...". Tytuł w wersji anglojęzycznej brzmi "The Wind Is Blowing". Następnie grupa prezentuje trochę nowofalowych brzmień w utworze pod tytułem "I Skuggan Av Det Förflutna". Na rynku anglojęzycznym ten utwór nosił tytuł "Tomorrow's World". Warto zwrócić uwagę, że Szwedzka wersja, różni się nieco miksem od Angielskiej. Na rynek szwedzki ten utwór posiadał bardziej nowo falowe brzmienie zbliżone do twórczości grupy THE CARS. Nieco lżejsze brzmienie prezentuje także utwór pod tytułem "Kärlekseld". Znany także pod tytułem "The Waiting". Wersji anglojęzycznej ta kompozycja posiada nieco bardziej zaakcentowane gitary jednak, na ostrzejszą bardziej hard rockową formę tego utworu, zarejestrowaną na płycie zespół ten musiał poczekać do roku 1985 i pamiętnego koncertu w USA. Wtedy to ten utwór nabrał prawdziwej mocy. Został także lekko zmieniony jego tytuł na "Waiting For You". Wracając do jednak do płyty z roku 1983, to odrobinę rock & rolla, w pop rockowym, nowofalowym wydaniu muzycy zaprezentowali w utworze "Let's Go (Dancin')". Jest to drugi utwór zaśpiewany całkowicie w języku angielskim na tej płycie. Jeśli mam być szczery, to ta kompozycja wydaje mi się najsłabszą na tym krążku, taką najbardziej naiwną, ale nie obniża mojej końcowej oceny, choć i ten album opisywanej tu grupy, jeszcze nie należy do moich ulubionych. Nie zmienia to jednak faktu, że stanowi on prawdziwą klasykę Chrześcijańskiego rocka, i także zasługuje na uwagę. Jeśli chodzi jednak o naprawdę dobre i ciekawe utwory na tej płycie, których jest, tu o wiele więcej to niewątpliwie zasługuje na uwagę, także utwór "Sorgsnas Parad". Tutaj mamy trochę więcej hard rocka. W wersji angielskiej utwór ten jest znany jako "Mourner’s Parade". Ciężko także nie docenić naprawdę pięknej ballady pod tytułem "Regn" Znanej na rynku anglojęzycznym pod tytułem "Read Between The Lines". Warto dodać także, że ten utwór w mojej ocenie brzmi jeszcze lepiej w wersji angielskiej, wyszedł po prostu cudownie na płycie live z roku 1985. Zresztą wiele utworów z opisywanej tu płyty, po czasie zasili właśnie repertuar koncertowy, który usłyszymy na wspomnianej płycie live. Na razie jednak skupmy się na tym oto wydawnictwie z roku 1983 i balladowej kompozycji pod tytułem "Pusselbiten". Ta rockowa ballada na rynku anglojęzycznym znana jest pod tytułem "The Missing Piece". Płytę kończy jeszcze ciekawy bardzo spokojny utwór pod tytułem "Heartbeat". Sukcesy zagraniczne płyt, opisywanej w tej chwili grupy zaowocowały także licznymi trasami koncertowymi. Lata 80. były także okresem rozkwitu heavy metalu i to nie tylko na rynku świeckim, ale właśnie i Chrześcijańskim. Nie uszło to także uwadze muzyków JERUSALEM, którzy szybko zaczęli także importować elementy tejże muzyki do swojej twórczości. Dokumentuje to krążek "In His Majesty's Service [Live In USA]". W mojej ocenie krążek rewolucyjny, który otworzył tejże grupie nowe drogi, a przede wszystkim ugruntował jej pozycję jako pioniera Chrześcijańskiego metalu. Nim go jednak dla Państwa opiszę, polecam bardzo serdecznie nieco lżejsze wydawnictwo z roku 1983. Stanowi ono także bardzo ciekawy etap twórczości tego zespołu.
Album nagrano w składzie:
Ulf Christiansson - Wokal, gitara (TOMAS ERNVIK GERT GUSTAFSSON, UFFE, ELEONORA, LIVETS ORDS FÖRSAMLING, GÖTEBORGS BIBELCENTER, U.L.F, ULF CHRISTIANSSON, ATTENTION, VIKTORIA, ALL FOR THE KING...)
Peter Carlsohn - Gitara basowa (LIVETS ORDS FÖRSAMLING, KÖR & SOLISTER, ULF CHRISTIANSSON, ULF CHRISTIANSSON VIKTORIA CHRISTIANSSON, GÖTEBORGS BIBELCENTER, THE RISE, VENI DOMINE, XT, PETER CARLSOHN'S THE RISE...)
Dan Tibell - Klawisze (AGAPE, BJÖRN STIGSSON, HEARTCRY, JALLE AHLSTRÖM, XT, LARM!, VIVA FEATURING DAN TIBELL...)
Michael Ulvsgärd - Perkusja (ELEONORA, WORD OF LIFE CHOIR, LIVETS ORDS FÖRSAMLING KÖR & SOLISTER, ULF CHRISTIANSSON, LIVETS ORD UPPSALA, XT, RUNE EDVARDSEN, THE RISE, JET CIRCUS, PETER CARLSOHN'S THE RISE...)
Spis utworów:
1. Vi Kan Inte Stoppas
2. Loves You More
3. Vinden Blåser...
4. I Skuggan Av Det Förflutna
5. Kärlekseld
6. Let's Go (Dancin')
7. Sorgsnas Parad
8. Regn
9. Pusselbiten
10. Heartbeat

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.