Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


niedziela, 13 sierpnia 2023

KREYSON - Anděl na útěku (1990)


Moja ocena: 10/10
Grupa KREYSON to w mojej ocenie jeden z najlepszych przedstawicieli Chrześcijańskiego heavy/power metalu, nie tylko w europie, ale i na świecie. Ten wspaniały zespół powstał w Czechach w Pradze w roku 1989 i już w roku 1990 zadebiutował pierwszym pełnym albumem. Albumem, który do dziś brzmi niesamowicie i stanowi niezaprzeczalne ponadczasowe i ponadidealne arcydzieło w swoim stylu. Zespół ten zachwycał jednak nie tylko doskonałą muzyką, ale i składem. Album ten nagrała czołówka czeskiej sceny heavy metalowej znana z takich grup jak CITRON, VITACIT, MOTORBAND i tak dalej. To wszystko złożyło się niewątpliwie na wielki sukces tego zespołu. Zresztą muzycy od początku celowali nie tylko w rodzimą scenę, ale także i zagraniczną nagrywając w tym samym roku także anglojęzyczną wersję tego krążka. Przyjrzyjmy się więc zawartości tejże debiutanckiej płyty od strony muzycznej. Album od razu zaczyna się z przytupem od czadowej kompozycji pod tytułem "Kreyson". Od razu muzycy dają się poznać jako dostarczyciele niesamowicie ciekawego power metalu, a wokalista Ladislav Křížek po raz kolejny udowadnia, że jest najwyższej klasy mistrzem wokalnym. Wcześniej mogliśmy się o tym przekonać na jednej z płyt grupy CITRON. Wracając do nagrań z pierwszej płyty zespołu KREYSON, to jako drugi utwór muzycy wybrali melodyjnie heavy metalowy utwór pod tytułem "Skalp". Jest to dość przebojowa kompozycja, zwłaszcza w świetnych refrenach, które zostają w pamięci i które chce się śpiewać razem z wokalistą zespołu. Jest to także dość melodyjny utwór, jednak jeszcze bardziej melodyjną formę heavy metalu muzycy zaprezentowali w swoim superprzeboju pod tytułem "Čarovná noc". Utwór ten doczekał się nawet teledysku. Zresztą to nie jedyny wielki przebój tego zespołu, który promowany był także w TV. Heavy/power metalowy geniusz zespołu udowadnia z kolei utwór pod tytułem "Upíří láska". Łączy on w sobie chwytliwość, czy wręcz nawet przebojowość melodyjnego heavy metalu, z prawdziwie power metalowym czadem. Następnie przechodzimy do kolejnego wielkiego superprzeboju zespołu pod tytułem "Vzdálená". Jest to przepiękna ballada heavy metalowa, która także doczekała się swojego wideoklipu. W mojej ocenie jest to jeden z najpiękniejszych balladowych utworów, jakie kiedykolwiek zostały nagrane w ogóle. Ten utwór zachwyca mnie i wzrusza za każdym razem, kiedy go słyszę. No i te wokale! Coś wspaniałego. Te niesamowite refreny. A to nie wszystko. Zespół nie pokazał jeszcze wszystkiego i udowadnia to w utworze tytułowym pod tytułem "Anděl na útěku". Jest to szalony power/speed metalowy utwór, który jednak także nie jest pozbawiony melodyjności w refrenach. Płyta ta zachwyca mnie także genialnym doborem materiału, tutaj także kompozycje są bardzo urozmaicone, co sprawia, że ten materiał jest naprawdę interesujący i niepowtarzalny od samego początku do samego końca. Dowodem właśnie na bardzo duże starania, by krążek był naprawdę urozmaicony, jest także kolejna melodyjnie heavy metalowa ballada pod tytułem "Svědomí". Następnie znów wracamy do heavy/power metalowych klimatów w kolejnym rozpędzonym utworze pod tytułem "Ztracená archa". Takim to sposobem docieramy już niemalże do końca płyty, już jako przedostatni utwór występuje tu kolejny wielki super przebój zespołu pod tytułem "Nejde vrátit čas". Ta melodyjnie heavy metalowa kompozycja, z bardzo chwytliwymi refrenami także doczekała się profesjonalnego wideo. Całość kończy jeszcze przebojowy heavy metalowy utwór pod tytułem "Fade Out". Po wszystkim pozostaje naprawdę duża ochota więcej. Niedosyt tak dobrej muzyki jest jednak zrozumiały. Tak jak wspomniałem, jest to jedno z największych arcydzieł Chrześcijańskiego heavy/power metalu, jakie kiedykolwiek zostały nagrane! Dlatego ta ponadczasowa i ponadidealna płyta doczekała się także wielu ciekawych reedycji, polecam ją Państwu bardzo serdecznie.
Album nagrano w składzie:
Ladislav Křížek - Wokal (TAM, VITACIT, CITRON, RUNNING WILD, TANJA A LADISLAV KŘÍŽEK, LÁĎA KŘÍŽEK, LADISLAV KŘÍŽEK, LADISLAV KŘÍŽEK A JAROSLAV SVĚCENÝ, OLYMPIC, EVA URBANOVÁ A LADISLAV KŘÍŽEK, DAMIENS, MICHAL DAVID & LADISLAV KŘÍŽEK...)
Jaroslav Bartoň - Gitara (PAVEL NOVÁK PROTO, CITRON, LADISLAV KŘÍŽEK, FUNNY, FANY, DODO DUBÁN, PETR ŠTĚPÁNEK , UNISONO, LIMETALL...)
Dan Krob - Gitara (FERAT, ARAKAIN, LADISLAV KŘÍŽEK, PAVEL VÍTEK, ZEUS, KRYPTOR, VAN HAVEL, DANIEL KROB, KREYSON MEMORIAL...)
Karel Adam - Gitara basowa, klawisze (VITACIT, LADISLAV KŘÍŽEK, ALEŠ BRICHTA, FANY, FUNNY, DANNY HORYNA, TWO ARE ONE, CORONA, DODO DUBÁN, LEŠEK SEMELKA, KRUCIPÜSK, MOPED, GRIZZLY, ABBAND, HATTRICK, MOTORBAND...)
Bob Vondrovic - Perkusja (AUTOGEN, ARAKAIN, LADISLAV KŘÍŽEK, HATTRICK...)
Spis utworów:
1. Kreyson
2. Skalp
3. Čarovná noc
4. Upíří láska
5. Vzdálená
6. Anděl na útěku
7. Svědomí
8. Ztracená archa
9. Nejde vrátit čas
10. Fade Out

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.