Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


środa, 29 listopada 2023

BROKEN SILENCE - Discerning the Times (1995)


Moja ocena: 10/10
Grupa BROKEN SILENCE powstała w roku 1989 w USA w Honolulu na Hawajach. Myślę, że to piękne i słoneczne miejsce miało wpływ na znakomitą, naprawdę wartą uwagi muzykę tego zespołu. Nim przejdę jednak do opisu zawartości wydanej w roku 1995 płyty pod tytułem "Discerning the Times", wspomnę nieco o historii tejże grupy. Swoje pierwsze demo muzycy wydali już w roku powstania. Następnie w roku 1990 już pod patronatem firmy Zaffiro Productions opisywana tu grupa wydała taśmę EP pod tytułem "Broken Silence". Następnie pojawiła się już w roku 1995 płyta EP, pod tym samym tytułem co opisywany w tej chwili longplay. Także i ona ukazała się nakładem wydawnictwa Zaffiro Productions. Materiał ten okazał się tak ciekawy, że jeszcze w tym samym roku ukazał się w rozszerzonej wersji z bonusami. Nakładem dużego Japońskiego wydawnictwa Brunette, wydającego także i świeckie zespoły muzyczne. Niektóre źródła podają, że wydaniem tejże płyty zajęła się także firma Alfa Records. Także Japońska. Wspomniana płyta EP, zawierająca tylko pięć kompozycji rozrosła się w Japonii do rozmiarów longplaya składającego się już wtedy z trzynastu utworów. Japońskie wydawnictwa często zyskują wiele dodatkowych kompozycji, przez co są jeszcze ciekawsze. Przyjrzyjmy się zatem, co ta Japońska wersja ma ciekawego do zaoferowania swoim słuchaczom. Album zaczyna się od dość czadowej, chwytliwej, dość melodyjnej kompozycji heavy metalowej pod tytułem "Streets of the Empty Soul". Już ta pierwsza kompozycja zachwyca słuchacza swoją nienaganną produkcją, wszystko tu brzmi po prostu doskonale. Druga kompozycja pod tytułem "Higher" jest utrzymana z kolei w melodyjnie hard rockowym klimacie. Następnie grupa zwolniła jeszcze bardziej tempo, prezentując balladę pod tytułem „Not Love at All (It’s My Heart)”. Do melodyjnie heavy metalowych riffów powracamy dopiero w utworze pod tytułem "Naked". I już te pierwsze cztery kompozycje ukazują ten materiał jako naprawdę ciekawy. Mamy tu naprawdę solidnie brzmiące gitary, świetnie zaakcentowaną w miksie sekcję rytmiczną i doskonałe wokale, za które odpowiada Daniel J. Ysais. Następnie zespół prezentuje hard rockową balladę z sercem mocno osadzonym w duchu AOR, pod tytułem „Ready To Go”. W przypadku tej kompozycji bardzo wyraźnie słychać lekkie wpływy melodyjnego bluesa, wsparte wrażliwością nurtu AOR. Następnie przechodzimy do równie melodyjnej kompozycji hard&heavy pod tytułem "Free". Zespół przyłożył tu naprawdę dużą wagę do melodyjności wykonywanego materiału, jednak nie brak tym kompozycjom także i prawdziwie rockowego czadu. Dowodzi tego, chociażby heavy metalowa kompozycja pod tytułem "Innocent Kill". Następnie muzycy prezentują kolejny bardzo ciekawy melodyjnie heavy metalowy kawałek pod tytułem "Break the Silence". Zaraz potem przechodzimy do utworu pod tytułem"Seasons” utrzymanego w formie melodyjnie heavy metalowej ballady. Piosenka zaczyna się spokojnie, w rytmie cichej gry na gitarze, po czym stopniowo nabiera tempa, aż do momentu, gdy do gry wchodzi przesterowana gitara rytmiczna, dodatkowym atutem tej pięknej kompozycji są naładowane emocjonalnie refreny, podobnie jak wspaniałe solo gitarowe w bluesowym nastroju. Tworzy to wszystko razem coś naprawdę pięknego. Następnie powracamy do nieco dynamiczniejszego melodyjnie heavy metalowego stylu w bardzo chwytliwym utworze pod tytułem "Hard Times". Ostrzejsze riffy, przeplatają się tu z okazjonalnymi akcentami wykonanymi na gitarze akustycznej. Wszystkiemu towarzyszy wspaniały wokal, wspierany doskonałą podkreślającą melodię linią gitary basowej. Na tym jeszcze nie koniec naprawdę rewelacyjnej muzyki melodyjnie heavy metalowej, kolejną kompozycją w tym stylu jest utwór pod tytułem "Follow the Leader". Zaraz potem przechodzimy do kolejnej już ballady na tym krążku zatytułowanej "If I Love" Jest to przepiękna melodia, wykonana głównie w wersji unplugged, nieco elektryczności wprowadza w to wszystko jednak napędzająca całość gitara basowa, wsparta dodatkowo pięknymi solówkami wykonanymi już na gitarze elektrycznej. I takim to oto sposobem dotarliśmy już do ostatniej kompozycji na krążku. Jest nią heavy metalowy utwór pod tytułem "Broken Crowns". Polecam Państwu tę ponadczasową, ponadidealną płytę bardzo serdecznie.
Album nagrano w składzie:
Daniel J. Ysais - Wokal (DAYS OF CHANGE, DENNIS CAMERON, ANGELICA...)
Byron Jacobs - Gitara
Ric Rodeheaver - Gitara basowa
Ace McFadden - Perkusja
Spis utworów:
1. Streets of the Empty Soul
2. Higher
3. Not Love at All (It's My Heart)
4. Naked
5. Ready to Go
6. Free
7. Innocent Kill
8. Break the Silence
9. Seasons
10. Hard Times
11. Follow the Leader
12. If I Love
13. Broken Crowns

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.