Heavy Metal, Power Metal, Glam Metal, Melodic Metal, Hard Rock, AOR...


niedziela, 31 marca 2024

JERUSALEM - Krigsman (1981)


Moja ocena: 10/10
Ten album podoba mi się zdecydowanie jeszcze bardziej od poprzednich, a także i tamte płyty były naprawdę znakomite. Jeśli jednak mam być szczery to nie jest to jeszcze moja ulubiona płyta tego Chrześcijańskiego zespołu. Zespół na tym krążku zaprezentował jeszcze bardziej hard rockowe oblicze, udowadniając, dlaczego jest on uznawany za prekurosa Chrześcijańskiej muzyki metalowej. Jednak żeby być z Państwem zupełnie szczerym, na tym krążku wciąż mamy odczynienia jedynie z hard rockiem, a nie metalem. Niekiedy jednak naprawdę solidnym i ostrym, ale jednak hard rockiem. Nie zabrakło i odrobiny progresji. Myślę, że jeśli chodzi o wstęp do recenzji tego albumu hard rockowych Szwedów, napisałem już wszystko i aby nie dłużej go nie rozwlekać, od razu przejdę do opisu znajdujących się na nim kompozycji. Może jeszcze czasami nie do końca ponadczasowych i dość mocno zakorzenionych w estetyce lat 70. ale jeśli chodzi o wykonanie naprawdę ponadidealnych i bardzo ciekawych. Oto i one. Na sam początek muzycy wybrali optymistyczny hard rockowy utwór pod tytułem "Ständig Förändring" znany także jako "Constantly Changing". Jest to naprawdę fajny otwieracz z refrenem, który chce się powtarzać z wokalistą. Łatwiejsze jest to jednak z anglojęzyczną wersją tego utworu bowiem i ten krążek ukazał się za granicą. Jego anglojęzyczne wersje ukazały się w Wielkiej Brytanii nakładem firmy Myrrh, a także w USA i Kanadzie nakładem wydawnictwa Lamb & Lion Records. W Szwecji płytę wydała firma Prim, z którą to opisywany tu zespół jest związany od początku swojej kariery płytowej. Drugi utwór pod tytułem "Krigsman" w wersji anglojęzycznej znany jako "Warrior" także utrzymany jest w estetyce hard rocka, z elementami bluesa i funku. Można więc go określić nawet lekko progresywnym, między innymi ze względu, że jest dość rozbudowany i składa się tak jakby z dwóch części. Na płycie nie zabrakło także i klasycznie rockowej ballady jak, chociażby "Du Är" znanej w wersji angielskiej jako "Pilgrim". Utwór pod tytułem "It's Mad" jest pierwszą anglojęzyczną kompozycją na Szwedzkiej wersji płyty i jak sama nazwa wskazuje, jest dość szalony, przez co ciężko go jednoznacznie sklasyfikować. Nie zmienia to jednak faktu, że także jest to dość ciekawy utwór. Do hard rocka w melodyjnej postaci, lekko zakorzenionego w bluesowej tradycji powracamy w utworze pod tytułem "Moderne Man" w wersji na rynek anglojęzyczny tytuł brzmi "Man Of The World". Następnie nadszedł czas na kolejną kompozycję, której tytuł się niczym nie różni zarówno w wersji angielskiej, jak i szwedzkiej. Mowa o utworze pod tytułem "Sodom" który zaczyna się od ciekawych i progresywnych brzmień klawiszy, by po czasie nabrać cech naprawdę ładnej ballady i po chwili przejść już w rejony naprawdę świetnego progresywnego hard rocka osadzonego bliżej estetyki lat 70. XX wieku. To ponad dwanaście minut muzycznego mistrzostwa i umiejętnego budowania naprawdę ciekawej atmosfery, z naprawdę czadowym zakończeniem i fajną solówką gitarową pod koniec. Wbrew pozorom jest to jedna z najcięższych i najostrzejszych kompozycji na tym ponadidealnym muzycznie krążku. Bardzo ciekawym utworem jest także hard rockowy "Domedagsprofeter" znany także jako "Ashes In Our Hands". Jest on niejako klasycznym przykładem bardziej przebojowych utworów w dorobku wczesnego JERUSALEM. Niestety stanowi on już też przedostatnią kompozycję, na tym naprawdę świetnym i bardzo klasycznym krążku. Utwory tutaj dzielą się na takie, które już delikatnie nadgryzł ząb czasu i na takie klasyki, które nigdy się nie zestarzeją. Tak jak jednak wspomniałem, wszystkie są naprawdę ponadidealne i bardzo godne uwagi. Na sam koniec muzycy pozostawili jeszcze spokojną balladę pod tytułem "Farväl" w wersji anglojęzycznej znanej jako "Farewell". Stanowi ona naprawdę piękne zakończenie opisywanej tu płyty. Tak jak wspomniałem jeszcze nie mojej ulubionej, ale naprawdę znakomitej. W tym miejscu chciałbym jeszcze napisać, że dość przełomowej, ponieważ wprowadziła ten zespół na nowe tory dzięki wpleceniu tu rockowej progresji, a także dodaniu do tego wszystkiego nieco więcej hard rockowego ciężaru i prawdziwego czadu. Polecam Państwu ten znakomity muzycznie album, głównie zwolennikom brzmień przełomu lat 70. i 80. Myślę jednak, że i fani nowszej twórczości tejże grupy także docenią ten naprawdę klasyczny, jeśli chodzi o hard rock i rock progresywny krążek, gdyż ten album jest niezaprzeczalnie prawdziwym arcydziełem takiej muzyki. Także i ze znalezieniem tego krążka nie powinno być większych problemów, ponieważ ukazało się wiele jego reedycji w tym wydana w roku 2018 płyta CD dzięki firmie Retroactive Records".
Album nagrano w składzie:
Ulf Christiansson - Wokal, gitara (TOMAS ERNVIK GERT GUSTAFSSON, UFFE, ELEONORA, LIVETS ORDS FÖRSAMLING, GÖTEBORGS BIBELCENTER, U.L.F, ULF CHRISTIANSSON, ATTENTION, VIKTORIA, ALL FOR THE KING...)
Peter Carlsohn - Gitara basowa (LIVETS ORDS FÖRSAMLING, KÖR & SOLISTER, ULF CHRISTIANSSON, ULF CHRISTIANSSON VIKTORIA CHRISTIANSSON, GÖTEBORGS BIBELCENTER, THE RISE, VENI DOMINE, XT, PETER CARLSOHN'S THE RISE...)
Dan Tibell - Klawisze (AGAPE, BJÖRN STIGSSON, HEARTCRY, JALLE AHLSTRÖM, XT, LARM!, VIVA FEATURING DAN TIBELL...)
Klas Anderhell - Perkusja (NY-DAVID, MARIA & CAROLINE, PER-ERIK HALLIN, CHARLOTTE, VACKERT VÄDER, CAROLA, INGMAR NORDSTRÖM, LAILA DAHL, MARIA ANDERHELL, MAJ-BRITT & PALOMAZ, JAN SPARRING & NORLINS, BIRGITTA EDSTRÖM & SWANTE BENGTSSON, HERREY'S, STEFAN BORSCH, INGVAR NILSSON & LENNART SVENDENIUS, EGIL SOLHEIM OG ARNE GUNDERSEN, EDIN-ÅDAHL, LASSE HOLM, CENNETH ALMGREN, KIKKI, PETER LUNDBLAD, JARD SAMUELSON, SISSEL KYRKJEBØ, LENA PHILIPSSON, JAN MALMSJÖ, ARJA SAIJONMAA, ROBERT WELLS, LASSE WELLANDER, HASSE ANDERSSON, FLAMINGOKVINTETTEN, SCHYTTS, RUTGER INGELMAN, CARMEN KANE, JESUS HELAR OCH UPPRÄTTAR, FÖRSAMLINGEN ARKEN, ROLAND CEDERMARK, GÖSTA LINDERHOLM, LARS MÖRLID / PETER SANDWALL, MATS RÅDBERG, EVA BERG-ALMKVISTH, YTTERLÄNNÄS KYRKOKÖR* MED ANNA-LENA LÖFGREN, PER HÖGLUND BAND, STEFAN BORSCH ORKESTER, ALF ROBERTSSON, WALTER TROUT BAND, TOVE NÆSS, LESS IS MORE, INGEMAR OLSSON, PER EGGERS, MIKAEL RICKFORS, PUGH ROGEFELDT, LILL LINDFORS, MATS RONANDER, GRYMLINGS, JOHAN STENGÅRD, SVANERNE, CHRISTER SJÖGREN, MAGNUS LINDBERG, JALLE AHLSTRÖM, BJØRN & JOHNNY, TOTTE WALLIN, KARINA HØGFELDT, OLLE NILSSON, KANDIS, BIRTHE KJÆR, MIKAEL JÄRLESTRAND, SVEN-INGVARS, LISE, BANANER I PYJAMAS, MARIA, VIKINGER, CLAS VÅRDSTEDT, ANDERS BODIN, ULF CHRISTIANSSON, VIKINGARNA, PAUL SAHLIN, HANS-ERIK GROTH, BODINROCKER, P-FLOYD, NINETTE, KJELL SAMUELSON & SAMUELSONS...)
Spis utworów:
1. Ständig Förändring
2. Krigsman
3. Du Är
4. It's Mad
5. Moderne Man
6. Sodom
7. Domedagsprofeter
8. Farväl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.